Miastopoczucie. Rozmowy o emocjach i mieście
Nie emocjonuj się! Myśl! Działaj racjonalnie! Zachowuj się jak profesjonalista. Twoje samopoczucie to Twoja indywidualna sprawa! Startuje nowy podcast.
Magazyn Miasta i Instytut Kultury Miejskiej zapraszają do słuchania nowego, nie zawsze racjonalnego i pełnego emocji cyklu rozmów o tym, jak miasta wpływają na nasze samopoczucie. „miastopoczucie” to podcast, który dostępny jest na platformie Spotify i Anchor.
Za nowym projektem Instytutu Kultury Miejskiej i Magazynu Miasta stoi Aleksandra Szymańska i Artur Celiński. – Zbyt często myślimy o uczuciach i emocjach, jakby to była tylko nasza prywatna sprawa. Publicznie nie wypada się do nich przyznawać. Wciąż bowiem panuje przekonanie, że to pozostałość po naszej zwierzęcej naturze – mówi Artur Celiński, zastępca redaktor naczelnej „Magazynu Miasta”.
Emocje to ważna część naszego życia. I mają kluczowe znaczenie dla naszej przyszłości. Świetnie o tym wiedzą politycy i marketingowcy, którzy chętniej zabiegają o nasze serca niż umysły.
Aleksandra Szymańska, dyrektorka Instytutu Kultury Miejskiej: – Emocje są traktowane jako konsekwencja zdarzeń, otoczenia albo element naszej osobowości. Nie myślimy o nich, jak o czymś, co można kształtować. Sposób naszego przeżywania emocji nie jest czymś wrodzonym i determinowanym przez geny. To umiejętność, którą nabywamy przez całe życie. Uczymy się emocji od bliskich, jesteśmy podatni na wpływy. Inaczej tłumaczy to psychologia, inaczej socjologowie. Bliżej mi do podejścia socjologicznego, postrzegania emocji jako konstruktu społecznego, odpowiedzialności osób, które „urządzają” przestrzenie w jakich żyjemy.
Dzisiaj nikogo nie powinny już dziwić wyniki badań pokazujące, że ludzie mający lepszy dostęp do terenów zielonych rzadziej chorują na depresje. Neurolodzy coraz częściej rekomendują spacerowanie po dobrze zaprojektowanym mieście wszystkim tym, którzy nie tylko chcą być bardziej szczęśliwi, ale także poprawić stan swojego zdrowia.
W „miastopoczuciu” chodzi więc o relacje miasta i uczuć. Autorzy, wspólnie z zaproszonymi gośćmi, rozmawiają o tym, w jaki sposób miejska przestrzeń wpływa na nasze samopoczucie. Sprawdzają, co zła przestrzeń robi z naszym zdrowiem psychicznym i czy dobra urbanistyka może nas uchronić przed depresją?
Co trzy tygodnie publikowany jest nowy podcast. Najbliższe odcinki to rozmowy z Charlesem Montgomerym i Tomaszem Stawiszyńskim. – Do kolejnych planujemy zapraszać nie tylko specjalistów – interesują nas również doświadczenia ludzi kultury, polityków czy specjalistów od marketingu. Chcemy dać się zainspirować i wspólnie znaleźć konkretne rady dla projektantów i mieszkańców miast. Pokażemy, że samopoczucie i zdrowie psychiczne jest zbyt ważne, by traktować je jako prywatne sprawy każdego z nas – kontynuuje Artur Celiński.
„miastopoczucie” znajduje się na platformie Spotify oraz Anchor. Zapraszamy też do współtworzenia wspólnego dziennika autorów i słuchaczy na Facebooku.
—
Aleksandra Szymańska, menadżerka kultury, specjalistka w zakresie polityki kulturalnej, producentka wydarzeń. Związana kilka lat z polskim rynkiem fonograficznym, mediowym. Zaangażowana w niezależne projekty kulturalne. W latach 2008 – 2011 odpowiedzialna za strategię i zespół projektu Gdańsk i Metropolia – Europejska Stolica Kultury 2016. Od marca 2011 dyrektorka Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku.
Artur Celiński, zastępca redaktor naczelnej „Magazynu Miasta”, twórca i szef zespołu projektu DNA Miasta. Politolog, konsultant, komentator życia publicznego. Specjalista w obszarze polityki kulturalnej i znaczenia kultury dla rozwoju miast. Promotor innowacji w zarządzaniu politykami publicznymi i wprowadzaniu narzędzi dialogu obywatelskiego. Kurator międzynarodowego projektu „Rozmowy zamiejscowe” prowadzonego przez Goethe-Institut. Koordynator procesu tworzenia dokumentów strategicznych w dziedzinie kultury w Olsztynie, Koszalinie, Białymstoku i Rybniku.