
Prawidłowe korzystanie przez kierowcę z tachografu, a także regularny, poprawny odczyt i archiwizacja danych zapisanych w pamięci urządzenia mają kluczowe znaczenie z perspektywy przewoźnika. Pozwalają mu one działać zgodnie z obowiązującymi przepisami i ustrzec się przed przykrymi konsekwencjami ewentualnej kontroli przeprowadzonej przez uprawniony organ. Z tego względu każda firma transportowa powinna zadbać, żeby wykonujący przewozy na jej rzecz kierowca potrafił poprawnie posługiwać się tachografem.
Zwrócenie uwagi na właściwe użytkowanie tego urządzenia jest szczególnie ważne w przypadku początkujących kierowców, dla których obsługa tego sprzętu może być w dalszym ciągu pewnym novum. Aby ułatwić „zaprzyjaźnienie się z tachografem”, w dzisiejszym artykule podpowiemy, w jaki sposób się go uruchamia.
Prawidłowe korzystanie przez kierowcę z tachografu, a także regularny, poprawny odczyt i archiwizacja danych zapisanych w pamięci urządzenia mają kluczowe znaczenie z perspektywy przewoźnika. Pozwalają mu one działać zgodnie z obowiązującymi przepisami i ustrzec się przed przykrymi konsekwencjami ewentualnej kontroli przeprowadzonej przez uprawniony organ. Z tego względu każda firma transportowa powinna zadbać, żeby wykonujący przewozy na jej rzecz kierowca potrafił poprawnie posługiwać się tachografem.
Zwrócenie uwagi na właściwe użytkowanie tego urządzenia jest szczególnie ważne w przypadku początkujących kierowców, dla których obsługa tego sprzętu może być w dalszym ciągu pewnym novum. Aby ułatwić „zaprzyjaźnienie się z tachografem”, w dzisiejszym artykule podpowiemy, w jaki sposób się go uruchamia.
Co to jest tachograf i jakie dane rejestruje?
Tachograf umożliwia rejestrowanie danych na temat aktywności kierowcy, w tym jego czasu pracy, a także parametrów osiąganych przez pojazd podczas jazdy. Stanowi on obowiązkowe wyposażenie m.in. pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony, wykorzystywanych do realizacji transportu drogowego towarów oraz autobusów, które są przystosowane do przewożenia więcej niż dziewięciu osób, licząc łącznie z kierowcą. Podczas realizacji przewozów w uruchomiony tachograf powinna być wpięta kierowcy – to na niej oraz w pamięci masowej urządzenia zapisywane są istotne dane. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, należy je systematycznie odczytywać i archiwizować:
- dane z karty kierowcy powinny być pobierane co najmniej raz na 28 dni,
- dane z pamięci tachografu powinno się pobierać przynajmniej raz na 90 dni.
Jakie informacje zawierają pliki DDD, czyli dane zapisywane w pamięci tachografu i na karcie kierowcy? Wśród nich są m.in.: prędkość jazdy, pokonywana odległość, a także czas pracy, przerw i odpoczynków oraz rodzaj czynności wykonywanych przez prowadzącego pojazd. Rejestrowane dane podlegają ewidencji, która jest później wykorzystywana w procesie rozliczania kierowców.
Jak prawidłowo uruchomić tachograf?
Uruchomienie tachografu cyfrowego jest nieodzowną czynnością, od której kierowca powinien zacząć działania po powrocie z odpoczynku. Jak to zrobić?
Pierwszym krokiem jest prawidłowe umieszczenie karty kierowcy we właściwym slocie w trakcie postoju, czyli zalogowanie się do tachografu. W przypadku niektórych modeli tachografów, aby to było możliwe, kluczyki powinny znajdować się w pozycji „zapłon” (a w wersjach ADR – musi zostać uruchomiony silnik). Tachografy cyfrowe posiadają co do zasady dwa miejsca na karty – oznaczone numerami: 1 oraz 2. Czytnik nr 2 jest przeznaczony dla drugiego kierowcy – gdy w grę wchodzi praca w załodze / w podwójnej obsadzie – dlatego osoba prowadząca pojazd powinna umieścić swoją kartę w wejściu pierwszym, znajdującym się zwykle po lewej stronie. Ważne jest to, by włożyć ją prawidłowo, tj. chipem do góry i strzałką nadrukowaną na dokumencie do przodu.
Kolejne etapy wiążą się z nawigacją po menu. Chwilę po tym, jak karta kierowcy została poprawnie umieszczona w slocie, pojawia się komunikat powitalny i wyświetlane są: czas lokalny oraz czas UTC. Następnie wyświetla się nazwisko właściciela karty – dane na niej zawarte są wczytywane przez tachograf. Po zalogowaniu, w kolejnym kroku na wyświetlaczu pojawia się data i godzina ostatniego wyjęcia karty, podane w czasie UTC. Tachograf proponuje dokonanie wpisu manualnego i sugeruje odpowiedź twierdzącą – jeśli kierowca chce dokonać takiego wpisu, naciska przycisk OK, a jeśli nie, to zmienia odpowiedź „TAK” na „NIE”. Przed rozpoczęciem pracy kierowca musi pamiętać także m.in. o wyborze państwa, w którym się znajduje i zaczyna trasę, a także ustawieniu właściwej aktywności. Z kolei po zakończeniu dnia pracy powinien on wyjąć kartę z tachografu i wziąć ją ze sobą, gdy będzie opuszczać pojazd.
Sczytywanie danych z karty kierowcy i pamięci tachografu – jak usprawnić ten proces?
Dane gromadzone podczas korzystania z tachografu muszą być regularnie pobierane i archiwizowane. Ten obowiązek okazuje się często sporym obciążeniem – szczególnie w przypadku firm użytkujących duże floty. Tradycyjna metoda sczytywania danych z karty kierowcy i pamięci tachografu jest bowiem czasochłonna, a przy tym wymaga fizycznego dostępu do pojazdu. Oznacza to konieczność sprowadzenia samochodu do bazy, co powoduje stratę czasu. Na szczęście da się ten proces usprawnić – wystarczy postawić na zdalny odczyt tachografu i karty kierowcy.
Na czym polega to polega? Zdalny odczyt tachografu jest możliwy dzięki wykorzystaniu nowoczesnego systemu telematycznego, takiego jak np. Navifleet, a także implementacji odpowiednich rozwiązań w pojeździe. Mowa m.in. o lokalizatorze GPS oraz module TMR (Tacho Memory Reader). Stosując tę metodę, można sczytać dane z tachografu cyfrowego i karty kierowcy bez fizycznego dostępu do pojazdu – wszystko odbywa się na odległość przez sieć komórkową.
Pliki DDD są automatycznie pobierane z tachografów i kart kierowców zgodnie z wcześniej ustalonym harmonogramem. Następnie są bezpiecznie archiwizowane oraz kierowane na wyznaczoną skrzynkę mailową. Cały proces przebiega bardzo sprawnie – obowiązkowe terminy są przestrzegane, a comiesięczne rozliczanie kierowców staje się znacznie wygodniejsze.
Sprawdź: sczytywanie tachografu.
Jak uruchomić tachograf? Podsumowanie
Tachograf od lat stanowi nieodłączny element świata transportu drogowego. Umiejętność jego prawidłowego użytkowania stanowi podstawową kompetencję kierowców zawodowych. Jednak na początku kariery korzystanie z niego może sprawiać pewne trudności. Wskazówki zawarte w tym artykule stanowią dobry start na drodze do opanowania sztuki obsługi tachografu. Dalsza nauka, rozmowy ze starszymi stażem kolegami i koleżankami oraz stopniowe nabywanie doświadczenia pozwolą kierowcy w pełni zrozumieć działanie tego urządzenia i zacząć się nim bezbłędnie posługiwać.

